Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2014 Events * Pesta Candat Sotong Antarabangsa Terengganu, 11-16 Mei* Kapas - Marang International Swimathon 19-20 April * Festival Kenyir 29 April-29 Mei * Redang-Perhentian Fiesta 30 Mei-22 Jun * Kenyir Bird & Nature Quest 20 - 21 Jun * Pertandingan Pelita Raya 21 Julai * Terengganu International Islamic Arts Festival 15-17 Sept * Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 27 Sept * Sultan Mizan Cup Oct *Karnival Pertandingan Memancing Antarabangsa GP Joran BH 10-11 Okt * Terengganu International Powerboat Championship 6-8 Nov * Boat On The Road Grand Slam Cartopper Challenge Tasik Kenyir 14-16 Nov * Festival Batik Songket & Kraf Terenganu 19-23 Nov * Terengganu International Rainforest Challenge 28 Nov-8 Dis * Monsoon Cup Terengganu Dis * http://tourism.terengganu.gov.my/

Tuesday, August 24, 2010

Dodol Beraroma Daun Palas Yang Istimewa

Keunikan 56 – Kenali Dodol Daun Palas Terengganu
 Sebut sahaja dodol, semua orang tahu dan mengenali kuih tradisional ini. Rasanya agak manis dan kurang digemari kanak-kanak atau golongan muda. Selalunya kueh ini hanya menjadi pilihan ketika hari raya atau hari-hari tertentu sahaja. 
Tetapi di Terengganu lain pula. Kueh yang diperbuat daripada tepung beras pulut sebagai bahan mentah utamanya ini menjadi enak dan unik rasanya apabila dibalut atau dibungkus dengan menggunakan daun palas. 
Aroma daun palas meresap ke dalam dodol dan ini menjadikan rasanya istimewa daripada dodol yang biasa.
Aroma asli daun palas yang harum akan mengingatkan kita kepada keharmonian alam semulajadi yang penuh dengan misteri yang belum terungkap
Dodol daun palas ini menjadi lebih sedap apabila dibiarkan lebih lama di dalam daun palas. Isi dodolnya menjadi lebih kental dan bahagian luar akan berkeping atau keras sedikit menjadikan lapisan luar isi dodol sedikit bergula dan rangup.
Dodol daun palas ini sesuai sekiranya ingin dijadikan buah tangan. Ia ringkas dan mudah untuk dibungkus.
Anda boleh mendapatkan dodol ini di pasar-pasar atau kadang-kadang di kedai-kedai biasa dan juga di pasaraya seperti Pasaraya Sabasun.
SELAMAT MENCUBA DAN MENIKMATI KELAINAN RASA DODOL TERENGGANU

0 comments:

Post a Comment

TO ALL VISITORS! THANK YOU! TERIMA KASIH!THANK YOU! TERIMA KASIH! PLEASE, COME AGAIN!!!
Back to TOP