Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2014 Events * Pesta Candat Sotong Antarabangsa Terengganu, 11-16 Mei* Kapas - Marang International Swimathon 19-20 April * Festival Kenyir 29 April-29 Mei * Redang-Perhentian Fiesta 30 Mei-22 Jun * Kenyir Bird & Nature Quest 20 - 21 Jun * Pertandingan Pelita Raya 21 Julai * Terengganu International Islamic Arts Festival 15-17 Sept * Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 27 Sept * Sultan Mizan Cup Oct *Karnival Pertandingan Memancing Antarabangsa GP Joran BH 10-11 Okt * Terengganu International Powerboat Championship 6-8 Nov * Boat On The Road Grand Slam Cartopper Challenge Tasik Kenyir 14-16 Nov * Festival Batik Songket & Kraf Terenganu 19-23 Nov * Terengganu International Rainforest Challenge 28 Nov-8 Dis * Monsoon Cup Terengganu Dis * http://tourism.terengganu.gov.my/

Sunday, June 27, 2010

Keunikan 14 - Pantai Batu Buruk

Pantai Batu Buruk yang cantik
Pantai Batu buruk merupakan di antara pantai yang terkenal di Terengganu. Letaknya yang strategik iaitu hanya 2 km dari pusat bandar Kuala Terengganu menjadikan pantai ini amat popular di kalangan penduduk tempatan juga pelancung luar. Ia lebih dikenali sebagai Taman Rekreasi Batu Buruk atau Taman Awam Batu Buruk. 
 Terdapat pelbagai kemudahan disediakan di sini. Di antaranya ialah tapak pameran, pentas budaya, taman permainan, gerai makanan, tandas awam, laluan untuk jogging, tempat letak kenderaan dan bangku-bangku taman yang pelbagai bentuk. Terdapat juga hotel, resort, chalet dan homestay untuk kemudahan pengunjung yang memerlukan penginapan terutama pelancung luar dari Terengganu. Saya sering menginap di Batu Buruk Beach Resort, penginapan yang paling dekat dengan pantai ini atau memang terletak betul-betul di pusat pantai ini. Klik di sini untuk melihat panorama pantai yang saya ambil.
Jika anda berkunjung pada hari jumaat, anda akan berpeluang meninjau pasar malam yang hebat di bandar Kuala Terengganu ini. Terdapat pelbagai barangan dijual dan harganya pun berpatutan. Selain daripada itu, pada hari-hari tertentu di tapak pameran sering diadakan pameran atau expo seperti semalam 26 Jun 2010, terdapat Sambutan Kempen Keselamatan Jalan Raya yang dianjurkan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya. Klik untuk melihat gambar yang sempat saya ambil semasa pelancaran kempen dengan acara walkathon.
Adakah anda tahu bahawa Hospital Nur Zahirah (dulunya dikenali sebagai Hospital Besar Kuala Terengganu) terletak di pantai ini, kalau anda sakit atau perlu ke hospital, anda hanya perlu berjalan kaki sahaja(ambil masa lebih kurang 5 minit). Bersetentangan hospital pula berdiri gagah stadium negeri (stadium tertutup). Pendek kata semua keperluan ada, Masjid Sultan Mahmud al- Muktafi Billah Syah pun dekat saja, stesyen minyak Esso, Shell dan Petronas dan anda juga boleh melihat sebuah sekolah Arab yang bersejarah di Terengganu ini iaitu Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin Atas (nak tahu pasal sekolah ini? Don’t worry! Saya akan kenalkan sekolah ini dalam artikel lain). 

 Pantai ini mempunyai nilai sejarah yang tersendiri kerana di sinilah ditemui Gendang Dong-Son iaitu gendang gangsa yang membuktikan negara kita tidak melalui zaman Mesolitik. Mengikut catatan sejarah, dikatakan Batu Buruk ini suatu ketika dulu adalah sebuah pelabuhan tempat persinggahan pedagang antarabangsa kerana letaknya yang strategik iaitu di laluan Laut China Selatan.
Apa tunggu lagi! 
Silalah ke sini, anda tidak akan menyesal!
Bagaimanakah caranya untuk tiba ke sini??
1. Bagi anda yang datang dari Kuala Lumpur atau Kuantan, apabila anda tiba di persimpangan lampu isyarat bersebelahan dengan kediaman rasmi Menteri Besar Terengganu, terus saja ambil simpang kanan, anda dah pun berada di Pantai Batu Buruk, mudah saja kan!!
2. Bagi anda yang datang dari Kota Bharu, sama saja, jalan terus hingga tiba di simpang kediaman Menteri Besar Terengganu juga, tapi jangan pusing kanan atau kiri, terus saja dan anda tibalah ke destinasinya! Sebenarnya apabila anda sudah berada di persimpangan lampu isyarat yang dekat kediaman MB Terengganu tu, anda akan dapat lihat label Taman Awam Batu buruk di hadapan anda!!
3. Kalau anda sudah berada di terminal bas MBKT, anda boleh ambil bas ke Marang atau Dungun, beca pun boleh juga. Kalau anda nak mengalami sendiri pengalaman fantastik, boleh jalan kaki saja, bukannya jauh sangat pun, tapi pastikan anda sihat!

0 comments:

Post a Comment

TO ALL VISITORS! THANK YOU! TERIMA KASIH!THANK YOU! TERIMA KASIH! PLEASE, COME AGAIN!!!
Back to TOP