Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2014 Events * Pesta Candat Sotong Antarabangsa Terengganu, 11-16 Mei* Kapas - Marang International Swimathon 19-20 April * Festival Kenyir 29 April-29 Mei * Redang-Perhentian Fiesta 30 Mei-22 Jun * Kenyir Bird & Nature Quest 20 - 21 Jun * Pertandingan Pelita Raya 21 Julai * Terengganu International Islamic Arts Festival 15-17 Sept * Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 27 Sept * Sultan Mizan Cup Oct *Karnival Pertandingan Memancing Antarabangsa GP Joran BH 10-11 Okt * Terengganu International Powerboat Championship 6-8 Nov * Boat On The Road Grand Slam Cartopper Challenge Tasik Kenyir 14-16 Nov * Festival Batik Songket & Kraf Terenganu 19-23 Nov * Terengganu International Rainforest Challenge 28 Nov-8 Dis * Monsoon Cup Terengganu Dis * http://tourism.terengganu.gov.my/

Saturday, June 19, 2010

MASJID HILIRAN YANG BERSEJARAH

Keunikan 8 - Kenali Terengganu!


  
Tidak ramai orang yang mengetahui tentang masjid ini termasuk penduduk Terengganu kecuali mereka yang tinggal di sekitar mukim Cabang Tiga atau daerah Kuala Terengganu. Masjid ini sangat bermakna bagi saya kerana arwah Tok ki saya pernah menjadi imam di masjid ini. Masjid yang dulunya diperbuat daripada kayu kini telah dibaiki dan ditambah dengan bahan-bahan daripada batu dan simen oleh seorang dermawan. Masjid ini amat unik dan istimewa kerana terdapat sebuah perigi yang dikenali sebagai Telaga Mandi Gajah Putih dipercayai dibina semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III (1881-1918). Masjid yang dianggarkan telah dibina 200 tahun yang lalu, masih lagi utuh dan letaknya yang amat strategik iaitu di tepi jalan Hiliran, iaitu jalan utama menuju ke bandaraya Kuala Terengganu jika melalui mukim Cabang Tiga menjadi tempat persinggahan mereka yang ingin menunaikan solat ketika dalam perjalanan ke bandaraya Kuala Terengganu.  Untuk melihat koleksi foto masjid ini sila klik di sini.
Kepada sesiapa yang ingin melihat dengan lebih dekat masjid ini bolehlah datang ke sini dengan menaiki teksi atau bas atau berkereta sendiri. Jika anda datang dari Kuantan bolehlah terus melalui Jalan Kamarudin dari persimpangan lampu isyarat Kediaman Menteri Besar Terengganu, teruskan sehingga tiba di persimpangan lampu isyarat Kampung Simpang Tokku, belok ke kanan melalui pondok Polis Cabang Tiga, kemudian akan bertemu dengan persimpangan lampu isyarat Pasar Cabang tiga, terus belok ke kanan lagi dan lebih kurang 500 meter anda akan tiba di masjid tersebut. Bagi anda yang datang dari Kota Bharu, jika anda melalui Jambatan Sultan Mahmud, anda akan tiba di persimpangan lampu isyarat Pusat Dagangan Terengganu(TTC), belok ke kiri sehingga bertemu persimpangan dan terus ke kiri, akan bertemu dengan persimpangan lampu isyarat lagi dan kekiri sehingga akhirnya anda akan dapat melihat masjid ini kira-kira 600 meter di sebelah kanan anda. Sekian, semoga anda dapat menyaksikan sendiri keunikan dan keistimewaan masjid ini. Selamat datang ke Terengganu!

Ada satu artikel yang saya jumpa tentang masjid ini oleh Wan Ramli Wan Ahmad, terimakasih)

0 comments:

Post a Comment

TO ALL VISITORS! THANK YOU! TERIMA KASIH!THANK YOU! TERIMA KASIH! PLEASE, COME AGAIN!!!
Back to TOP