Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2014 Events * Pesta Candat Sotong Antarabangsa Terengganu, 11-16 Mei* Kapas - Marang International Swimathon 19-20 April * Festival Kenyir 29 April-29 Mei * Redang-Perhentian Fiesta 30 Mei-22 Jun * Kenyir Bird & Nature Quest 20 - 21 Jun * Pertandingan Pelita Raya 21 Julai * Terengganu International Islamic Arts Festival 15-17 Sept * Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 27 Sept * Sultan Mizan Cup Oct *Karnival Pertandingan Memancing Antarabangsa GP Joran BH 10-11 Okt * Terengganu International Powerboat Championship 6-8 Nov * Boat On The Road Grand Slam Cartopper Challenge Tasik Kenyir 14-16 Nov * Festival Batik Songket & Kraf Terenganu 19-23 Nov * Terengganu International Rainforest Challenge 28 Nov-8 Dis * Monsoon Cup Terengganu Dis * http://tourism.terengganu.gov.my/

Friday, August 20, 2010

Keajaiban Alam Semulajadi Yang Mengasyikkan


Keunikan 53- Kolam Air Panas La
Sekiranya anda ingin merasai dan menikmati sauna semula jadi yang mengkagumkan, datanglah ke Kolam Air Panas La atau ‘ La Hot Spring’ yang terletak di pedalaman Hulu Besut, Terengganu.  Dari bandar Jertih jaraknya lebih kurang 30 km.
Kolam air Panas La merupakan warisan khazanah alam semulajadi yang unik dan istimewa. 
Pengunjung ke sini boleh menikmati kehangatan air yang kadangkala boleh mencecah ke suhu 50-60 darjah Celcius.   
Hangatnya tidak terkata namun ia memberikan kesegaran dan ketenangan kepada pengunjung yang memang ingin merehatkan diri dari kesibukan harian. 
Dengan kandungan mineral seperti sulfur (belerang) ia dikatakan baik untuk mereka yang menghadapi masalah kulit dan kesakitan sendi.
Terletak di Kampung La di kaki Gunung Tebu yang terkenal dengan aktiviti pendakian dan penerokaan untuk melihat keanggunan flora dan fauna yang terdapat di sana.
Pengunjung boleh merasai dan menikmati mata air yang hangat yang mengalir keluar dari celah-celah batu dan terus mengalir ke dalam kolam. 
Di sini anda juga boleh berkhemah dan memancing iaitu aktiviti yang mencabar kesabaran sambil menikmati bunyi alam semulajadi yang mengasyikkan.
Jangan bimbang tentang kemudahan kerana terdapat pelbagai kemudahan yang disediakan di sini seperti tandas, rumah rehat dan surau  Jadi, apa tunggu lagi, mari kita ke kolam air panas ini.
                   Maklumat Penting
     Untuk ke Kolam Air Panas La anda anda perlu ke Kampung la.  Sekiranya anda dari Kuala Terengganu, anda perlu ke Jertih lebih kurang 100km.  Dari Jertih jaraknya lebih kurang 30 km. dan terdapat banyak  papan tanda untuk ke Kolam air Panas La.  Anda perlu mengikut papan tanda ini dan lebih kurang 9 km perjalanan tibalah di kolam tersebut.
Anda boleh menginap di sini :
La Hot Spring Recreational Park Chalets
D’ Pinggiran Gunung Tebu Resort
Primula Coral View
Bukit Keluang Beach Resort
Taman Azimos Chalet
Makan Minum di :
Local Food Stall
Mastura Jabi Satay
Sun Tee Restaurant
Gemilang Restaurant
Sakura Restaurant
SELAMAT BERISTIREHAT DI KOLAM AIR PANAS LA









0 comments:

Post a Comment

TO ALL VISITORS! THANK YOU! TERIMA KASIH!THANK YOU! TERIMA KASIH! PLEASE, COME AGAIN!!!
Back to TOP