Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2014 Events * Pesta Candat Sotong Antarabangsa Terengganu, 11-16 Mei* Kapas - Marang International Swimathon 19-20 April * Festival Kenyir 29 April-29 Mei * Redang-Perhentian Fiesta 30 Mei-22 Jun * Kenyir Bird & Nature Quest 20 - 21 Jun * Pertandingan Pelita Raya 21 Julai * Terengganu International Islamic Arts Festival 15-17 Sept * Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 27 Sept * Sultan Mizan Cup Oct *Karnival Pertandingan Memancing Antarabangsa GP Joran BH 10-11 Okt * Terengganu International Powerboat Championship 6-8 Nov * Boat On The Road Grand Slam Cartopper Challenge Tasik Kenyir 14-16 Nov * Festival Batik Songket & Kraf Terenganu 19-23 Nov * Terengganu International Rainforest Challenge 28 Nov-8 Dis * Monsoon Cup Terengganu Dis * http://tourism.terengganu.gov.my/

Saturday, July 31, 2010

Merang Yang Tetap Girang

Keunikan 39 – Kenali Pantai Merang

Pantai yang memutih saujana mata memandang disulami pepohon cemara dan kelapa di sepanjang pantai mewujudkan suasana tradisional kepada Pantai Peranginan Merang.


Terletak di dalam daerah Besut dan mengambil masa kira-kira 20 minit perjalanan dari Lapangan Terbang Kuala Terengganu atau 35 minit dari Bandar Kuala Terengganu.


Walaupun namanya ‘Merang’ sering membuatkan ramai pengunjung dari luar Terengganu terkeliru dengan nama ‘Marang’, hakikatnya Merang terus kekal dalam cara dan gayanya yang tersendiri. 


Pengunjung yang baru pertama kali berkenalan dengannya, pasti akan terus jatuh hati dengan keindahan lagun yang terhasil daripada pembinaan benteng pemecah ombak. Lagun ini juga menjadi syurga kepada pemancing terutama ketika air laut surut dan ikan terkepung di dalamnya.


Walaupun banyak perubahan telah berlaku di Merang dalam tempoh 20 atau 30 tahun yang lepas namun Merang masih lagi cantik seperti dulu. 


Perubahan itu telah menambahbaik sistem jalanraya yang sedia ada, kemudahan jeti , pondok istirehat, pembinaan resort serta beberapa kemudahan lain seperti tapak perkhemahan. 

Sekiranya anda telah berada di Merang jangan lepaskan peluang untuk mengunjungi Balai cerap Universiti Sultan Zainal Abidin yang terletak di puncak bukit. Tempat ini merupakan salah sebuah tempat untuk melihat anak bulan dalam kalendar Islam dan anda boleh menyaksikan panorama yang indah dari puncak bukit ini. 


SELAMAT DATANG KE PANTAI MERANG YANG SENTIASA GIRANG
JETI MERANG JUGA MERUPAKAN TEMPAT BERLEPAS
 KE PULAU REDANG, PULAU LANG TENGAH DAN PULAU BIDONG
Untuk datang ke sini anda boleh berkereta atau menaiki bas/teksi. Usah risau tentang ‘parking’ kerana terdapat tempat ‘parking’ yang selamat dengan kadar RM4 – RM7 sehari. Di kawasan perkhemahan pula terdapat kawasan yang luas untuk meletak kenderaan dan berpagar.

Penginapan
Sutra Beach Resort
Merang Suria Resort
• The Aryani Resort
Kembara Inn – Merang
Penarik Inn

Makan/Minum
• Terapung Restaurant
• Merang Restaurant (Sutra Beach Resort)
• Mamat Latif Coffee Shop
• Ayu Restaurant

0 comments:

Post a Comment

TO ALL VISITORS! THANK YOU! TERIMA KASIH!THANK YOU! TERIMA KASIH! PLEASE, COME AGAIN!!!
Back to TOP